По повратку у Србију
Регистрација по повратку
Комесаријат за избеглице и миграције Републике Србије (КИРС), у сарадњи са осталим надлежним органима, ради на стварању услова за ефикасну, ефективну и одрживу социоекономску реинтеграцију повратника, у складу са истраженим потребама повратника и уз пуно поштовање људских права и права на различитост.
Остваривањем контакта са локалним повереницима за избеглице повратници имају могућност да добију информације о доступним услугама и подршци. Регистрација није обавезна, али је важна како би повратници остварили права на услуге које постоје у Србији и добили подршку у свеобухватном процесу реинтеграције.
Уколико је повратак извршен преко граничног прелаза на Аеродрому „Никола Тесла” , потребна је регистрација у Канцеларији за реадмисију на самом аеродрому. У Канцеларији за реадмисију на Аеродрому „Никола Тесла” запослени Комесаријата за избеглице и миграције су ангажовани на пословима:
- информисања повратника о њиховим правима и обавезама и давања савета
- примарног и ургентног прихвата
- превоза повратника до Центра за интервентни прихват Комесаријата за избеглице
- и миграције
- информисања повратника о првим радњама које треба да предузму ради прибављања докумената
- упућивања на повереништва/савете за миграције и друге службе у локалним
- самоуправама ради даље помоћи.
У канцеларији је омогућен контакт са родбином и пријатељима повратника.
У случају да је повратак извршен преко копненог граничног прелаза, потребно је да се повратници пријаве Повереништву за избеглице/Савету за миграције у општини у којој је повратник имао пријављено пребивалиште пре одласка у иностранство, у претходном месту боравишта, у другом месту где повратник планира да се привремено или трајно настани, или у месту у које је упућен. Улога Повереништва за избеглице и миграције је веома значајна будући да ће у овим ситуацијама евидентирати повратнике и дати прве информације о њиховим правима и приликама, али и предузети друге радње које се односе на састављање потребних поднесака, као и упућивање на друге службе.
Уколико је повратник евидентиран у повереништву или савету и уколико је у сталном контакту са овим службама, биће правовремено информисан о програмима подршке и помоћи за повратнике по основу Споразума о реадмисији. Повереништва за избеглице и миграције/Савети за миграције пружају:
- информације о службама и организацијама које могу пружити помоћ
- савет и ургирање код надлежних локалних служби за решавање индивидуалних проблема и остваривање основних права
- помоћ за писање захтева, молби, дописа и прослеђивање истих надлежним институцијама и службама.
ВАЖНИ КОНТАКТИ
Комесаријат за избеглице и миграције
Народних хероја 4, 11070 Нови Београд
Facebook/Messenger: комесаријат
Вебсајт www.kirs.gov.rs
Канцеларија за реадмисију на Аеродрому „Никола Тесла” у Београду
Аеродром „Никола Тесла”
Аеродром Београд 59, 11180 Београд
Телефон : + 381 11 20 97 879
Мејл: readmisija@kirs.gov.rs
Повереништво за избеглице и миграције, ГО Звездара
Булевар Краља Александра 77, Звездара, Београд
Одељење : Одељење за друштвене делатности
Одсек : Социјална заштита – повереништво за избеглице
Канцеларија 307, ИИИ спрат
Радно време са странкама: радним даном 07.30-15.30
Телефон за информације: 011/340 5775
Мејл: maja.maletic@zvezdara.org.rs
Смештај по повратку у Србију
Центар за интервентни прихват повратника у Белој Паланци служи смештају најугроженијих повратника. У Центру су обезбеђени смештај и исхрана за најугроженије повратничке породице, у трајању од 3 до највише 14 дана. Повратници који изјаве да немају могућност за привремени смештај, да немају блиске сроднике ни пријатеље, смештају се у Центар за интервентни прихват на основу упута који издаје Комесаријат за избеглице и миграције.
Лица која изјаве да не желе ову врсту смештаја дужна су да потпишу изјаву да им није потребна помоћ за ургентно збрињавање.
У Центру за интервентни прихват пружају се следеће услуге:
- смештај и исхрана
- информације о правима, обавезама и могућностима
- помоћ за започињање процеса прибављања документације
- обавештавање и ургенције код центара за социјални рад о потреби изласка на терен, ради обављања надлежности из свог домена
- обавештавање и посредовање код надлежних служби о потреби хитне реакције када су у питању посебно угрожене групе, ради обављања ресорне надлежности.
По истеку периода ургентног збрињавања (најдуже до 14 дана) помоћ и подршку могуће је остварити у месту пријављеног пребивалишта пре одласка у иностранство, претходном месту боравишта, у другом месту где повратник планира да се привремено или трајно настани, односно у месту где је упућен.
Уколико повратник нема новца за карту, биће обезбеђен превоз до места пребивалишта. Уколико је ова врста помоћи потребна, повратник треба да се обрати центрима за социјални рад који обезбеђују бесплатну карту за превоз у једном правцу. (У Београду се потврда за бесплатну карту може преузети у Градском центру за социјални рад – Савски венац, Ломина 17.)