Po povratku u Srbiju
Registracija po povratku
Komesarijat za izbeglice i migracije Republike Srbije (KIRS), u saradnji sa ostalim nadležnim organima, radi na stvaranju uslova za efikasnu, efektivnu i održivu socioekonomsku reintegraciju povratnika, u skladu sa istraženim potrebama povratnika i uz puno poštovanje ljudskih prava i prava na različitost.
Ostvarivanjem kontakta sa lokalnim poverenicima za izbeglice povratnici imaju mogućnost da dobiju informacije o dostupnim uslugama i podršci. Registracija nije obavezna, ali je važna kako bi povratnici ostvarili prava na usluge koje postoje u Srbiji i dobili podršku u sveobuhvatnom procesu reintegracije.
Ukoliko je povratak izvršen preko graničnog prelaza na Aerodromu „Nikola Tesla” , potrebna je registracija u Kancelariji za readmisiju na samom aerodromu. U Kancelariji za readmisiju na Aerodromu „Nikola Tesla” zaposleni Komesarijata za izbeglice i migracije su angažovani na poslovima:
- informisanja povratnika o njihovim pravima i obavezama i davanja saveta
- primarnog i urgentnog prihvata
- prevoza povratnika do Centra za interventni prihvat Komesarijata za izbeglice
- i migracije
- informisanja povratnika o prvim radnjama koje treba da preduzmu radi pribavljanja dokumenata
- upućivanja na povereništva/savete za migracije i druge službe u lokalnim
- samoupravama radi dalje pomoći.
U kancelariji je omogućen kontakt sa rodbinom i prijateljima povratnika.
U slučaju da je povratak izvršen preko kopnenog graničnog prelaza, potrebno je da se povratnici prijave Povereništvu za izbeglice/Savetu za migracije u opštini u kojoj je povratnik imao prijavljeno prebivalište pre odlaska u inostranstvo, u prethodnom mestu boravišta, u drugom mestu gde povratnik planira da se privremeno ili trajno nastani, ili u mestu u koje je upućen. Uloga Povereništva za izbeglice i migracije je veoma značajna budući da će u ovim situacijama evidentirati povratnike i dati prve informacije o njihovim pravima i prilikama, ali i preduzeti druge radnje koje se odnose na sastavljanje potrebnih podnesaka, kao i upućivanje na druge službe.
Ukoliko je povratnik evidentiran u povereništvu ili savetu i ukoliko je u stalnom kontaktu sa ovim službama, biće pravovremeno informisan o programima podrške i pomoći za povratnike po osnovu Sporazuma o readmisiji. Povereništva za izbeglice i migracije/Saveti za migracije pružaju:
- informacije o službama i organizacijama koje mogu pružiti pomoć
- savet i urgiranje kod nadležnih lokalnih službi za rešavanje individualnih problema i ostvarivanje osnovnih prava
- pomoć za pisanje zahteva, molbi, dopisa i prosleđivanje istih nadležnim institucijama i službama.
VAŽNI KONTAKTI
Komesarijat za izbeglice i migracije
Narodnih heroja 4, 11070 Novi Beograd
Facebook/Messenger: komesarijat
Vebsajt www.kirs.gov.rs
Kancelarija za readmisiju na Aerodromu „Nikola Tesla” u Beogradu
Aerodrom „Nikola Tesla”
Aerodrom Beograd 59, 11180 Beograd
Telefon : + 381 11 20 97 879
Mejl: readmisija@kirs.gov.rs
Povereništvo za izbeglice i migracije, GO Zvezdara
Bulevar Kralja Aleksandra 77, Zvezdara, Beograd
Odeljenje : Odeljenje za društvene delatnosti
Odsek : Socijalna zaštita – povereništvo za izbeglice
Kancelarija 307, III sprat
Radno vreme sa strankama: radnim danom 07.30-15.30
Telefon za informacije: 011/340 5775
Mejl: maja.maletic@zvezdara.org.rs
Smeštaj po povratku u Srbiju
Centar za interventni prihvat povratnika u Beloj Palanci služi smeštaju najugroženijih povratnika. U Centru su obezbeđeni smeštaj i ishrana za najugroženije povratničke porodice, u trajanju od 3 do najviše 14 dana. Povratnici koji izjave da nemaju mogućnost za privremeni smeštaj, da nemaju bliske srodnike ni prijatelje, smeštaju se u Centar za interventni prihvat na osnovu uputa koji izdaje Komesarijat za izbeglice i migracije.
Lica koja izjave da ne žele ovu vrstu smeštaja dužna su da potpišu izjavu da im nije potrebna pomoć za urgentno zbrinjavanje.
U Centru za interventni prihvat pružaju se sledeće usluge:
- smeštaj i ishrana
- informacije o pravima, obavezama i mogućnostima
- pomoć za započinjanje procesa pribavljanja dokumentacije
- obaveštavanje i urgencije kod centara za socijalni rad o potrebi izlaska na teren, radi obavljanja nadležnosti iz svog domena
- obaveštavanje i posredovanje kod nadležnih službi o potrebi hitne reakcije kada su u pitanju posebno ugrožene grupe, radi obavljanja resorne nadležnosti.
Po isteku perioda urgentnog zbrinjavanja (najduže do 14 dana) pomoć i podršku moguće je ostvariti u mestu prijavljenog prebivališta pre odlaska u inostranstvo, prethodnom mestu boravišta, u drugom mestu gde povratnik planira da se privremeno ili trajno nastani, odnosno u mestu gde je upućen.
Ukoliko povratnik nema novca za kartu, biće obezbeđen prevoz do mesta prebivališta. Ukoliko je ova vrsta pomoći potrebna, povratnik treba da se obrati centrima za socijalni rad koji obezbeđuju besplatnu kartu za prevoz u jednom pravcu. (U Beogradu se potvrda za besplatnu kartu može preuzeti u Gradskom centru za socijalni rad – Savski venac, Lomina 17.)