Socijalna zaštita
Lica koja po povratku iz inostranstva poseduju putni list, pojedina prava ostvaruju pred institucijama na osnovu ove isprave. Međutim , sama isprava je ograničenog trajanja, a na osnovu nje se mogu ostvariti samo određene usluge (novčana sredstva za pribavljanje ličnih dokumenata, jednokratna novčana pomoć) čiji je cilj hitna intervencija u odnosu na iznenadna stanja i potrebe u kojima se pojedinac i porodica nalaze.
Nakon pribavljanja ličnih dokumenata, lica povratnici koji se nalaze u stanju socijalne potrebe mogu se obratiti ustanovama socijalne zaštite (centri za socijalni rad) u mestu svog prebivališta odnosno boravišta.
Vrste socijalne pomoći
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti. Pravo na socijalnu zaštitu obezbeđuje se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Materijalna podrška
U okviru materijalnih davanja Zakon o socijalnoj zaštiti predviđa:
- pravo na finansijsku socijalnu pomoć;
- pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica;
- pravo na uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica;
- posebna finansijska naknada;
- obuka za rad;
- Jednokratna pomoć.
Sredstva za isplatu novčane socijalne pomoći, dodatka za pomoć i negu drugog lica, uvećanog dodatka za pomoć i negu drugog lica i posebne novčane naknade obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije, a o obezbeđenju jednokratnih pomoći (u novcu ili naturi) se stara lokalna samouprava.
Usluge socijalne zaštite
Zakon o socijalnoj zaštiti predviđa sledeće usluge:
- usluge smeštaja (domski smeštaj, smeštaj u srodničku, hraniteljsku ili drugu porodicu za odrasle i starije, smeštaj u prihvatilište i druge vrste smeštaja)
- dnevne usluge u zajednici (dnevni boravak, pomoć u kući i dr.)
- usluge procene i planiranja (procena stanja, potreba, snaga i rizika korisnika; procena staratelja, hranitelja i usvojitelja i dr.)
- usluge podrške za samostalan život (stanovanje uz podršku, obuka za samostalan život i dr.)
- savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge (intenzivne usluge podrške porodici koja je u krizi, savetovanje i podrška roditelja, hranitelja, usvojitelja i dr).
Usluge socijalne zaštite organizuju se kao usluge za decu, mlade i porodicu i usluge za odrasle i starije, a pružaju se privremeno, povremeno i kontinuirano u skladu sa potrebama i najboljim interesom korisnika.
O ostvarivanju prava i korišćenju usluga propisanih Zakonom o socijalnoj zaštiti odlučuju centri za socijalni rad nadležni prema mestu prebivališta, a izuzetno prema mestu boravišta.
Neka od socijalnih davanja za koja građani, u zavisnosti od toga kojoj kategoriji pripadaju, mogu da konkurišu su:
- dečji dodatak,
- Posebna količina novca,
- naknada za izdržavanje korisnika na porodičnom smeštaju,
- S druge strane, socijalna zaštita,
- pomoć i nega drugog lica,
- uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica,
- pomoć za obuku za rad;
- uvećana i vremenski ograničena novčana socijalna pomoć,
- drugi oblici materijalne podrške (jednokratna pomoć, narodne kuhinje, subvencije i dr.)
Posebno davanje, u okviru mera populacione politike:
- roditeljski dodatak.
Detaljan spisak usluga socijalne zaštite koje pruža Gradski centar za socijalni rad u Beogradu možete naći OVDE .
Centri za socijalni rad u sistemu socijalne zaštite
Sistem socijalne zaštite u institucionalnom smislu čine: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja; Sekretarijat za zdravstvo, socijalnu politiku i demografiju AP Vojvodina; organi jedinica lokalne samouprave nadležni za socijalnu i dečju zaštitu; zavodi za socijalnu zaštitu; centri za socijalni rad; centri za porodični smeštaj i usvojenje; Centar za zaštitu žrtava trgovine ljudima; mreža javnih ustanova socijalne zaštite koje je osnovala Republika, AP Vojvodina i jedinice lokalne samouprave, kao i pružaoci usluga socijalne zaštite organizovani u različite oblike (npr. ustanove za smeštaj dece i mladih), u skladu sa zakonima.
Centar za socijalni rad je ustanova socijalne zaštite u kojoj se ostvaruju prava, primenjuju mere, obezbeđuje pružanje usluga i obavljaju drugi poslovi u oblasti socijalne zaštite.
Centar za socijalni rad odlučuje o:
- ostvarivanju prava na materijalno obezbeđenje
- ostvarivanju prava na dodatak za pomoć i negu drugog lica
- ostvarivanje prava na pomoć za obuku za rad
- ostvarivanju prava na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite
- ostvarivanju prava na smeštaj odraslog lica u drugu porodicu
- hraniteljstvo
- Usvajanje
- Starateljstvo
- određivanju i promeni ličnog imena deteta
- merama preventivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava
- merama korektivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava.
U cilju blagovremenog, celovitog i kontinuiranog obezbeđivanja usluga korisnicima, sačinjavaju se posebni planovi. Usluge planiranja obuhvataju individualno planiranje usluga radi njihovog korišćenja ili određivanja mera zaštite, donošenjem:
- plana usluga i mera za porodicu sa planom stalnosti za dete;
- plana za samostalni život mlade osobe koja je pre nego što je navršila 14 godina bila lišena roditeljskog staranja, odnosno nije živela s roditeljima ili usvojiteljima;
- individualnog plana usluga i mera za odraslog ili starijeg korisnika.
Početni plan donosi se najkasnije 15 dana od dana kada je započet rad sa korisnikom, a stalni u roku od 60 dana. Plan usluga jeste pismena odluka koja sadrži način, rok i učesnike u pružanju pomoći korisniku
Potrebna dokumentacija i kontakti institucija
Za ostvarivanje prava i usluga, prema Zakonu o opštem upravnom postupku, Centar za socijalni rad, kao organ koji postupa u upravnom postupku, dužan je da po službenoj dužnosti pribavi sve podatke o odlučnim činjenicama koje se vode u službenim evidencijama, odnosno da organi po službenoj dužnosti besplatno razmenjuju podatke iz službenih evidencija, te da ne smeju da zahtevaju od stranke da ih ona dostavi, osim u slučaju ako stranka izričito izjavi da će te podatke pribaviti sama.
Organ može od stranke da zahteva samo one podatke koji su neophodni za njenu identifikaciju i dokumente koji potvrđuju činjenice o kojima se ne vodi službena evidencija.
Gradski centar za socijalni rad
Odeljenje Zvezdara
Adresa : Krfska 7, Zvezdara, Beograd
Brojevi telefona: 011 6410-863
Kol centar: 011 265 0 542 ( birajte opciju 1, zatim opciju 4)
Fax : 011 7839-535
Mejl: zvezdara@gcsrbg.org
Gradski centar za socijalni rad u Beogradu
Adresa : Ruska 4, 11040 Beograd
Brojevi telefona: 011 2650-329; 2650-542; Subvencije : 011 2650-093
Faks : 011 2650 – 925
Mejl: info@gcsrbg.org
Organizacija civilnog društva koja pruža dodatnu podršku
NAZIV PRUŽAOCA PODRŠKE
Centa za integraciju mladih
NAZIV PROJEKTA/PROGRAMA/PODRŠKE
Svratište za decu u uličnoj situaciji
PODRUČJE PRUŽANJA PODRŠKE (npr. Republika Srbija, ili (samo region) Beograd, ili GO Zvezdara)
Beograd , GO Zvezdara, GO Novi Beograd
PERIOD PRUŽANJA PODRŠKE (od-do, ili kontinuirano)
Neprekidno
KRATAK OPIS PODRŠKE/AKTIVNOSTI
Svratište je usluga koja za cilj ima unapređenje kvaliteta života dece u uličnoj situaciji. U Svratištu deca dobijaju redovne obroke, mogućnost da održavaju higijenu, dobiju adekvatnu odeću i obuću. Roditelji dobijaju podršku za povezivanje sa relevantnim institucijama kao i podršku pri uključivanju dece u obrazovni sistem.
KORISNICI PODRŠKE
Svratište je namenjeno deci uzrasta od 5 do 15 godina dok se podrška starijim korisnicima realizuje u okviru drugih programa Centra za integraciju mladih.
POSEBNI USLOVI (ako ih ima)
KAKO SE PRIJAVITI
Lično
KONTAKT PODACI (adresa, telefon, mejl, vebsajt)
Adresa : Krfska 7a (GO Zvezdara), Bulevar Arsenija Čarnojevića 145 (GO Novi Beograd),
Radno vreme je od 08 do 18h radnim danima, od 10 do 18h vikendom,
Telefon : 011 3390258, office@cim.org.rs,
www.cim.org.rs
NAZIV PRUŽAOCA PODRŠKE
Karitas Srbije
NAZIV PROJEKTA/PROGRAMA/PODRŠKE
Centar za pružanje podrške povratnicima
PODRUČJE PRUŽANJA PODRŠKE (npr. Republika Srbija, ili (samo region) Beograd, ili GO Zvezdara)
Republika Srbija
PERIOD PRUŽANJA PODRŠKE (od-do, ili kontinuirano)
Od 2017.godine kontinuirano
KRATAK OPIS PODRŠKE/AKTIVNOSTI
Upoznavanje sa pravima i obavezama po povratku, pomoć pri pribavljanju ličnih dokumenata, pri traženju posla, upisa dece u škole i upućivanje na druge institucije i organizacije koje mogu pomoći. Prevođenje ili pribavljanje dokumenta iz inostranstva. Urgentna pomoć u formi paketa hrane i higijene (kad se obezbedi od donacija).
KORISNICI PODRŠKE
Povratnici po sporazumu o readmisiji
POSEBNI USLOVI (ako ih ima)
Nema. Ukoliko su korisnici boravili duže od dve godine kao tražioci azila u Nemačkoj i vratili se u poslednjih 5 meseci u Srbiju, može se podneti zahtev za dodatnu pomoć za reintegraciju.
KAKO SE PRIJAVITI
Telefonom , preko društvenih mreža ili dolaskom u savetovalište radnim danom od 10-15č
KONTAKT PODACI (adresa, telefon, mejl, vebsajt)
Karitas Srbije – Centar za pružanje pomoć povratnicima
Krunska 23b, Beograd
Tel . 011 391 2612 ili 064 886 6803 ((Viber/WhatsApp)
return-info@caritas.rs
fb: caritas_savetovaliste
ig: Caritas Srbije Savetovalište