Посета делегације шведских школа Грађевинској техничкој школи „Бранко Жежељ“
01.09.2021
Грађевинска техничка школа „Бранко Жежељ“ угостила је делегацију седморо директора средњих стручних школа из Шведске.
Гости из Шведске су показали интересовање за учешће Грађевинске техничке школе као партнера у заједничким пројектима које финансира Европска унија. Пројекти би укључивали посете наставника Шведској и шведских наставника Грађевинској техничкој школи, да би се упоредили програми и разменила искуства у примени облика и метода рада, што би допринело унапређивању постојећих система. Исто тако, заинтересовани су и за размену ученика. Боравак у некој од шведских школа било би драгоцено искуство за ученике ове школе, које би проширило њихове видике, не само у образовном, већ и у културном и социјалном смислу.
Шведски образовни систем се унеколико разликује од нашег. Основно образовање траје девет година, након кога ученици бирају да ли ће наставити образовање у гимназијама или у средњим стручним школама. Стручно образовање траје три године, а ученици имају проходност и на факултете, уколико желе да наставе школовање. У том случају, међутим, у школи се опредељују за већи број часова општеобразовних предмета.
Основни предмети у свакој школи су шведски језик и математика, а остале општеобразовне предмете ученици бирају према својим афинитетима или амбицијама за наставак образовања. Државне (они их зову општинске) и приватне школе су изједначене пред законом и потпуно бесплатне за ученике, укључујући и бесплатне уџбенике. Приватне школе плаћа држава, према броју уписаних ученика.
У стручним школама образују се различити профили из различитих подручја рада, па под истим кровом уче фризери, аутомеханичари, возачи и зидари, на пример. Имају по тридесетак ученика у одељењима и углавном немају проблема са попуњеношћу капацитета стручних школа, јер су занати у Шведској добро плаћени.
Држава велику пажњу посвећује родној равноправности и подједнакој заступљености полова у различитим занимањима, па ће, рецимо, жена која је завршила аутомеханичарски или зидарски занат, када се запосли, имати већу плату од својих мушких колега. Иста је ситуација уколико се мушкарац запошљава у струкама које се сматрају традиционално женским, као што су фризери. Удео практичног рада у стручним школама је значајан. Око 70% програма реализује се у предузећима, што такође финансира држава. Програм општеобразовних предмета се прилагођава струци за коју се ученик образује.
У неформалном делу састанка, домаћини су своје госте провели кроз школску зграду, показали им кабинете и ученичке радове и похвалили се дугом традицијом школе и њеном опремљеношћу.
Размењена су искуства са шведским колегама и заједнички закључено да су, иако постоје одређене разлике у образовним системима, изазови са којима се сусрећу заједнички- недовољна мотивисаност ученика и незадовољавјући положај просветних радника у друштву.
На крају пријатног дружења, размењени су контакти, а обе стране су још једном нагласиле да се радују скорашњим пројектима и будућој сарадњи.