Poseta delegacije švedskih škola Građevinskoj tehničkoj školi „Branko Žeželj“
01.09.2021
Građevinska tehnička škola „Branko Žeželj“ ugostila je delegaciju sedmoro direktora srednjih stručnih škola iz Švedske.
Gosti iz Švedske su pokazali interesovanje za učešće Građevinske tehničke škole kao partnera u zajedničkim projektima koje finansira Evropska unija. Projekti bi uključivali posete nastavnika Švedskoj i švedskih nastavnika Građevinskoj tehničkoj školi, da bi se uporedili programi i razmenila iskustva u primeni oblika i metoda rada, što bi doprinelo unapređivanju postojećih sistema. Isto tako, zainteresovani su i za razmenu učenika. Boravak u nekoj od švedskih škola bilo bi dragoceno iskustvo za učenike ove škole, koje bi proširilo njihove vidike, ne samo u obrazovnom, već i u kulturnom i socijalnom smislu.
Švedski obrazovni sistem se unekoliko razlikuje od našeg. Osnovno obrazovanje traje devet godina, nakon koga učenici biraju da li će nastaviti obrazovanje u gimnazijama ili u srednjim stručnim školama. Stručno obrazovanje traje tri godine, a učenici imaju prohodnost i na fakultete, ukoliko žele da nastave školovanje. U tom slučaju, međutim, u školi se opredeljuju za veći broj časova opšteobrazovnih predmeta.
Osnovni predmeti u svakoj školi su švedski jezik i matematika, a ostale opšteobrazovne predmete učenici biraju prema svojim afinitetima ili ambicijama za nastavak obrazovanja. Državne (oni ih zovu opštinske) i privatne škole su izjednačene pred zakonom i potpuno besplatne za učenike, uključujući i besplatne udžbenike. Privatne škole plaća država, prema broju upisanih učenika.
U stručnim školama obrazuju se različiti profili iz različitih područja rada, pa pod istim krovom uče frizeri, automehaničari, vozači i zidari, na primer. Imaju po tridesetak učenika u odeljenjima i uglavnom nemaju problema sa popunjenošću kapaciteta stručnih škola, jer su zanati u Švedskoj dobro plaćeni.
Država veliku pažnju posvećuje rodnoj ravnopravnosti i podjednakoj zastupljenosti polova u različitim zanimanjima, pa će, recimo, žena koja je završila automehaničarski ili zidarski zanat, kada se zaposli, imati veću platu od svojih muških kolega. Ista je situacija ukoliko se muškarac zapošljava u strukama koje se smatraju tradicionalno ženskim, kao što su frizeri. Udeo praktičnog rada u stručnim školama je značajan. Oko 70% programa realizuje se u preduzećima, što takođe finansira država. Program opšteobrazovnih predmeta se prilagođava struci za koju se učenik obrazuje.
U neformalnom delu sastanka, domaćini su svoje goste proveli kroz školsku zgradu, pokazali im kabinete i učeničke radove i pohvalili se dugom tradicijom škole i njenom opremljenošću.
Razmenjena su iskustva sa švedskim kolegama i zajednički zaključeno da su, iako postoje određene razlike u obrazovnim sistemima, izazovi sa kojima se susreću zajednički- nedovoljna motivisanost učenika i nezadovoljavjući položaj prosvetnih radnika u društvu.
Na kraju prijatnog druženja, razmenjeni su kontakti, a obe strane su još jednom naglasile da se raduju skorašnjim projektima i budućoj saradnji.