U okviru „Zvezdarijade”, festivala kulture mladih, u četvrtak, 16. maja 2019. godine, u Velikoj sali Gradske opštine Zvezdara, održana je završna tribina pod nazivom „Moj jutjub kanal – kultura, mogućnosti, cake i trikovi“. Četvrtoj tribini u nizu su prisustvovali predstavnici učeničkih parlamenata zvezdarskih osnovnih i srednjih škola.

Razgovor sa srednjoškolcima pokazao je da dominantno mesto u informisanju mladih, praćenju kulturnih i drugih sadržaja, zauzima internet, odnosno jutjub, instagram, različiti portali i društvene mreže.

Stevan Filipović, poznati reditelj i profesor na Akademiji umetnosti, i Vladimir Marković Looney, jedan od moderatora na Balkan tjub festu, proveli su mlade kroz proces izrade jutjub i instagram sadržaja. Reditelj kultnih filmova „Pored mene“, „Šišanje“ i „Šejtanov ratnik“, poučio je mlade da snimanje audio vizuelnog sadržaja treba da prođe kroz nekoliko faza: osmišljavanje osnovne ideje, definisanje ciljnih grupa, istraživanje šta su drugi uradili na zadatu temu, izrada scenarija, izbor učesnika, planiranje scenografije, kostimografije, snimanje, montaža, postavljanje klipa i promocija. Pre postavljanja digitalnog sadržaja na internet, važno je da se klip podeli ljudima iz okruženja kako bi dali konstruktivne kritike. Nakon takve provere, sadržaj se može publikovati.

Mobilni telefoni danas su mnogo kvalitetniji od profesionalnih kamera koje su se koristile za snimanje filmova i televizijskih emisija pre nekoliko godina. Dostupne su besplatne aplikacije koje u potpunosti mogu da odgovore zahtevima snimanja i montaže. Sponzorisani postovi mogu da zamene skupe reklame i učine da klip bude vidljiv većem broju korisnika.

Dušan Srbljak, autor sajta www.axe.rs i poznati jutjuber koji u fokusu ima digitalne tehnologije, i Jenni Martin, mlada Španjolka, koja je osvojila ovaj deo Balkana simpatičnim klipovima o Srbiji, su na sopstvenim primerima približili mladima svet jutjuba i društvenih mreža.

Digitalne kompetencije mladih, ali i svih građana danas treba razvijati i oblikovati. Ključne komponente digitalnih kompetencija su definisane u 5 oblasti: medijska pismenost, komunikacija i saradnja, kreiranje digitalnih sadržaja, bezbednost i rešavanje problema. Na tribini se razgovaralo i o tome kako pronaći informacije, utvrditi njihovu relevantnost, kako ih čuvati…pričalo se o pravilima komunikacije, važnosti poštovanja kulturne i uzrasne različitosti. Učesnici su upoznati sa programima koje se mogu koristiti prilikom kreiranja digitalnog sadržaja, sa zaštitom autorskih prava i licence, zašto je važno razmišljati o zaštiti ličnih podataka i privatnosti, zaštiti fizičkog i mentalnog zdravlja, socijalnoj inkluziji. Govorilo se i o važnosti kreiranja pozitivne digitalne reputacije. Sve ono što radimo na internetu ostaje trajno zabeleženo i može uticati na naše životne puteve. Poslodavci, fakulteti, poslovni saradnici su zainteresovani za naš digitalni identitet. Procenjuju nas i formiraju svoje mišljenje na osnovu digitalnog otiska koji ostavimo na internetu.

Na kraju, učenici su podstaknuti da angažovanim temama i odgovornim ponašanjem na mreži utiču na unapređenje zajednice.

Organizator navedene manifestacije je „Hipnopolis” d.o.o. a pokrovitelj GO Zvezdara.